Sunday, March 22, 2009

Kenangan pertama yang terindah!




Aaaaaaaahhhhh.. :-) :-) :-)

Tak ternilai rasanya harga dan tak tergambar perasaan saya sebaik sahaja melangkah kaki ke workshop tadi dan berkongsi dengan para peserta yang nampaknya betul-betul berminat untuk menimba ilmu.

Segala rahsia telah saya kongsi bersama mereka..dan saya amat-amat terharu dengan sambutan dan kerjasama yang mereka berikan. Masing-masing dari awal lagi sudah ceria dan nampak sungguh bersedia sekali untuk workshop ni.. Semuanya sporting-sporting belaka.. mungkin saya tak ingat semua nama.. tapi insyaAllah kalau jumpa lagi sekali, pasti saya akan ingat rupa kawan-kawan semua yang datang tadi..

Saya datang tadi bukanlah sebagai seorang pro photographer, tetapi saya datang sebagai seorang ibu yang ingin berkongsi sesuatu yang berharga yang ada dalam diri saya dengan semua peserta. Apa yang saya terangkan tadi adalah berdasarkan pengalaman saya.. dan lebih kepada diri saya 'melihat' sesuatu, cara saya blend kan kanak-kanak dengan diri saya, seni dan kreativiti yang saya ada.

Mungkin ilmu itu tidak terdapat dalam mana-mana buku photography, tetapi melalui pengalaman dan diri saya sebenar, itulah yang saya kongsikan.

Kalau boleh tadi nak lama sket waktu praktikal, dan kalau dapat memang saya nak concentrate on each participants, tetapi apa kan daya, kaki saya hanya ada dua, jadi mungkin tak dapat nak attend semua orang, lagipun, tak boleh nak buat lama-lama sangat bila mengambil gambar budak-budak ni sebab keselesaan mereka pun perlu di jaga :-) Tapi secara overall nya saya sudah melakukan sedaya upaya saya untuk memastikan setiap orang mendapat manfaat dari bengkel tadi. Para fasi juga banyak membantu tadi sewaktu sessi praktikal. Terima kasih diucapkan.

Kalau ikutkan masa tadi, memang rasa tak cukup je dengan apa yang ingin saya kongsikan. Tapi harap-harap apa yang telah saya share tadi dapat memberi pendedahan serba sedikit kepada peserta tentang bagaimana cara untuk mengambil gambar kanak-kanak dengan baik.. Mungkin ada perkara yang tidak pernah terlintas dalam fikiran mereka sebelum ni, tadi dapat mereka praktikkan.

Kalau peserta tak dapat 100% pun tadi, dapat praktikkan beberapa percent pun rasanya adalah lebih baik daripada tak dapat apa-apa langsung. Yang penting, ingat k! kena selalu prektis. Dan bila buat sesuatu untuk menghasilkan yang terbaik, yang paling penting adalah datangnya dari HATI.

Wah, tiba-tiba saya rasa sentimental semacam je masa type nih.. yelah.. saya sangat terharu melihat mereka betul-betul ingin menimba ilmu dari saya. Kebanyakannya menghargai gambar-gambar yang saya ambil. Terima kasihlah saya ucapkan. Tak tau nak ucap bagaimana in words. Tapi kawan-kawan semua lah yang memberi saya semangat untuk menjadi lebih baik pada masa akan datang.

Kepada yang tak berkesempatan untuk ikut bengkel ni tadi, jangan risau sudah pasti lepas ni saya akan buat workshop lagi. Saya janji! Saya rasa sangat seronok dapat kongsi dengan semua dan saya tak akan teragak-agak untuk mengulanginya. Saya pasti akan conduct workshop lagi selepas ini.. Pasti. Jadi... tungguuuuu!!!

Dan terima kasih yang teramat sangat kepada Saudara Adhadi dan rakan-rakan daripada kominiti http://www.duniafotografi.com/ yang memberi sepenuh kepercayaan kepada saya tadi. Kembang-kembang jugaklah menerima pujian daripada otai seperti cikgu Adhadi ni... ekekke.. Saya sangat berbesar hati, alhamdulillah. Yang pasti saya tak akan pernah berasa puas untuk sentiasa belajar dan meningkatkan mutu kerja saya, InsyaAllah. lagi satu! alolololololo! terima kasih buat model2 cilik kiter tadi. comelnya semua...! gigit kang baru tau! Buat ayah2 yang sudi menunggu tu, alahai sportingnya semua. terima kasih banyak2 k!

Paling penting buat suami dan anak saya yang tak pernah putus-putus memberi saya semangat dan sokongan. Mereka lah kekuatan saya yang sebenar.. Cik Abang tu.. hari-hari lah dok dengar keluh kesah, cerita gembira, cerita sedih dari isteri dia ni ha.. Malah, dia jugak sebenarnya yang banyak bagi idea pada saya macamana nak menghadapi 1st workshop saya ni.. hihihi.. I lap u bang!

Dan akhir sekali, saya mintak maaf banyak-banyak kalau saya ada buat salah tadi, kalau ada bahasa saya yang kurang memuaskan, dan apa-apa sahaja kesilapan saya tadi, saya mintak maaf banyak2. Oh ya! lagi satu, mintak maaf lah tadi memang saya tak banyak ambil gambar sebab sibuk dok memberi tunjuk ajar & memerhatikan semua mengambil gambar tadi. :-) Jangan kecik hati ye kalau saya takde amik gambar anak-anak kawan-kawan semua :-)

Terimaa kasih semua! Ada rezeki,panjang umur, kita jumpa lagi InsyaAllah

p/s: saya cuba jugak untuk reply thread dalam forum tu tadi.. tapi ada problem nak login. Mungkin kalau ada sesiapa peserta yang baca ni.. boleh tolong saya paste post saya ni dekat forum sebagai tanda penghargaan untuk semua. :-) Thanks!


Sori lah.. gambar ni kecik benor muka setiap org. hihihihi.. Kalau ada sesiapa yang nak, boleh bgtau saya k! MMUAHHHH!!! TO ALL!


dan ni gambar dari Kak Dila Bangi. Waktu saya sedang berceloteh.. tima kasih ye! hehehhe.. ada sapa2 lagi tak ada amik gambar saya pagi tadi? ekekkeke.. nak buleh? dapat le saya buat kenang kenangan nanti.. hehhe

ooppsss.. sambung, hari ni saya rasa nak gak bagi can muka saya enterfrem banyak-banyak dalam blog nii... boleh naa... tak marah naaa? ekekke.. dah alang2 tengok muka sendiri yang di capture oleh kawan2 workshop tu kan.. maka marilah saya sendiri menyaksikan wajah2 saya dari kacamata mereka.. ekekkek..



ni gambar keberangkatan tiba diriku ke tempat kejadian.. muahahhaha! Lagi image by kak dila bangi. Fuh terasa macam artis gitu bila datang situ kawan2 siap menghalakan lense mereka kepada diriku.. kuangkuangkuang.. tu yang kontrol semacam je tu. Gambar sebelah tu tempat kejadian yang sangat kecoh dengan kanak2. Lain kali rasanya masa talk tu kena buat jauh sket dari kawasan playground bagi memastikan suara saya tak tenggelam dek keriuhan di situ kan?

ni lak gambar dari saudara Jidin sewaktu saya sedang gelak apa tak tau... tapi rasanya masa ni masih sedang mengontrol gabra yang masih belum hilang di awal pagi itew.

Blog Archive

Contact

E-mail : eyesofgrace@gmail.com

Followers

Online Visitors